Cool WidgetsStun MeStun Me

Thursday 2 February 2012

Keranamu CINTA...


cintaku padamu akan kupelihara


Bulan itu kulihat dengan penuh makna. Wahai Allah, bulan itu masih terang seperti dahulu..Apakah ini satu ujian buatku? Cahayanya cukup mempersona sehingga mampu membuai perasaanku jauh dari Penciptanya. Aku ini hambaMu yang lemah..ampunkan aku Ya Allah..tidak dapat kusembunyikan daripadaMu perasaan ini.Tidak dapat aku elakkan rasa cintaku padanya ketika ini. Tidak dapat kuhilangkan bayangannya dari tidurku. Wahai Allah , adakah ini ujian buatku?
Wahai Allah , aku cuba..aku cuba sedaya upayaku untuk aku terus mempertahankan cinta ini agar ia tidak jatuh lagi ke dalam jurang cinta nafsu. Kerna aku terlalu mencintaiMu..Aku ingin terus mujahadah pada cinta ini. Kerna aku mahu capai RedhaMu..Aku cuba tepis bayangannya dari khayalanku. .Aku biarkan lafaz cintaku terpendam di lubuk hatiku. Aku lupakan niatku untuk menuturkan sayangku untuknya..Aku cuba mengendahkan cintanya agar aku tidak leka dan membiarkan CintaMu....Aku biarkan air mataku menitis kerna dia tidak lagi denganku...Aku cuba sedaya upayaku untuk menghilangkan bayangku dalam hidupnya ..walau ia sakit dan pedih..kerna aku tidak sanggup biar dia leka dengan fitnah dunia ini...aku tidak mahu menjadi FITNAH buat dirinya...Kerna aku mahu hidupnya bahagia dalam RedhaMu..Ya Allah bantulah aku..aku mahu tetap mujahadahkan cinta ini..agar ia tetap suci..Aku tidak mahu Syaitan merosakkannya..Wahai Allah..bantulah aku..
Andai dia bukan milikku, biarkan cinta ini menguatkan aku untuk terus berjuang..Agar aku nikmati cintaMu yang lebih indah daripada segalanya..Mujahadah ini adalah pengorbananku yang terindah..Walau pengorbananku tidak seagung Nabi Ibrahim dan Ismail, namun hanya ini yang aku mampu.. Walau dia bukan milikku, biarkan aku simpan semua rasa cinta ini untuk yang halal buatku..Wahai Allah..aku ini hambaMu yang hina dan lemah...pimpinlah diriku..kerna aku mahu terus mujahadah..kerna CintaMu aku mahu terus mujahadah..Izinkan aku pelihara CINTA ini.
                                                           
                                                           " Jika kamu sayangkan dia,
Mujahadahlah pada CINTA,
Jika kamu sayangkan diri,
Mujahadahlah pada NAFSU,

Jika kamu sayangkan islam,
Mujahadahlah pada ILMU,
Jika kamu sayangkan ALLAH,
ikhlaslah dalam setiap MUJAHADAHMU..."

Setiap yang hadir itu pasti ada hikmahnya. Jangan kamu nafikan cinta yang hadir. Kerna CINTA ITU FITRAH..Namun nafsulah yang mencemarkannya lantas kamu biarkan CINTAMU MENJADI FITNAH..padahal pada dasarnya ALLAH ciptakan CINTA untuk menimbulkan keamanan sesama manusia..Oleh itu, jadikan CINTAMU BARAKAH pada yang selayaknya..Namun andai cinta itu tidak berakhir dengan perkahwinan, ikhlaskanlah kerna PERKAHWINAN BUKAN MATLAMAT CINTA..Kerna kamu telah memperolah hikmah yang banyak sepanjang CINTA ITU HADIR..

Akhir kalam, kusisipkan sajak indah nukilan Fatimah Syarha Nordin untukmu...
Tak mampuku dustai rasa ini,
Cukuplah dengan pertautan hati,
Belum masanya berhubung saban hari,
Kuawasi anggota dan hati ini,
Kerna takutkan ilahi,
Aduh!!
Beratnya menggalas rasa cinta,
Tatkala pacaran jadi budaya,
Mujurlah wahyu penunjuk cara,
Jangan diikut sebahagian besar manusia,
Cintaku bukan cinta murahan,
Jati diri benteng pertahanan,
Cabaran komunikasi kutundukkan,
Mengawal hati formula kekuatan,
Ku berazam pada diri,
Ku ingin mahligai kasihku berdiri,
tanpa kenangan cinta yang dicemari,
tanpa noda kemurkaan ilahi,
kuingin hadiahkan cinta suci,
buat insan yang kunikahi,
dengan ALLAH sebagai juri,
bukan nilaian nafsu sendiri..

7 comments:

  1. the best,,,,kak long mmg jiwang,,,,hahaha..(grau je)

    ReplyDelete
  2. sangat2 menyentuh hati.. puitis..

    ReplyDelete
  3. kaklong...syukran...emm ..cube cte pasl pandangan yang len ae...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aiza cdgkn fathin cte pasl...bgaimne nk mnjge...pulak...itu mksudnye..hehe silap ckp pulak...

      Delete
    2. owh...itu kne wat research lg...insyaAllah..
      cuma tambahan kepada pembaca..
      jgn salah faham dgn ayat in
      "aku biarkan air mataku menitis kerna dia tidak lgi dgnku..
      maksud yg sbnar ialah kita biarkan nafsu menangis kerna kita tggalkan dirinya namun iman tidak seharusnya berduka malah insyaAllah akan lebih tenang kerna hati kita akan terpelihara daripada cemburu, zina dan pnyakit ati yg lain..

      Delete
  4. k.long..tahniah...k.long da jd pendorong wat dri nih..hihi...truskan ye......=)

    ReplyDelete