Cool WidgetsStun MeStun Me

Wednesday 4 April 2012

Aku pergi kerana Allah ~ Ammar Aminuddin


Hujan lebat mengguyur  bumi. Malam sudah lewat. Huda masih termenung di sisi katil ditemani ayat-ayat al-Quran di hujung telinga. "Wahai Allah, mengapa dia hadir ketika ini? ketika tanah masih belum kering dengan hujan kesedihan? " monolog huda kepada Rabbi.
Pertunangan Huda bersama Haikal tidak kekal ke jinjang pelamin. Mungkin tiada jodoh. Huda redha dengan ketentuan Allah, kerna dia sedar Allah adalah sebaik-baik perancang. Namun , kesedihan itu berlarutan apabila dia telah menerima mesej ringkas milik seorang muslimin yang dia cukup kenali.
" Miftahul Huda bt Hashim, boleh ana minta nombor telefon walimu? Kerana ana benar-benar ikhlas untuk menjadikan puterinya ini sebagai pemaisuri hidup ana sampai syurga..InsyaAllah..~ Ammar Aminuddin"
Huda masih tidak dapat melelapkan mata dek kerana tamparan hebat dari sms itu. Dia kenal benar dengan penghantar sms itu. Ammar Aminuddin . Seorang muslimin yang pernah memikat hatinya 15 tahun yang lalu sewaktu mereka masih setahun janggung menuntut di SMA (Sekolah Menegah Agama) .
Perasaan Huda bercampur baur. Marah, benci , sakit hati dan semuanya perasaan yang negatif kepada Ammar. Bagi Huda itulah pemuda yang telah merosakkan hidupnya. Kenangan itu sudah lama dikuburkan dari sudut hatinya . Namun malam itu, dengan mudah peristiwa itu terungkai bagai paparan filem dari mindanya.
15 tahun yang dulu, Ammar dan Huda ibarat pena dan kertas. Secocok sekali . Sama-sama pandai, sama-sama cantik. Permulaan perhubungan mereka hanyalah sakat -sakat nakal daripada teman-teman . Namun, gurauan bertukar kenyataan . Dalam diam mereka benar-benar sudah jatuh hati. Namun , bunga tidak selalunya harum. Taman tidak selalunya indah. Cinta kepada manusia juga tidak selalunya bahagia.
Seusai majlis akhir tahun , Ammar meminta Huda  berjumpa dengannya untuk sekian kali namun Ammar berpesan agar membawa teman.  Kata Ammar , ingin memberikan sesuatu sebagai kenangan kerana dia tidak akan meneruskan pengajiannya di SMA untuk tahun hadapan . Huda turutkan saja walau hatinya takut-takut untuk pergi kerana dia tidak pernah bertemu muka bersama Ammar.  Pada awalnya , Huda ditemani Fatimah sahabat karibnya. Tiba-tiba Fatimah mengadu sakit perut lalu pulang ke asrama . Huda takut Ammar menunggunya lalu dia pergi ke taman seorang diri." Sekejap je, lepas ambil hadiah tu , balik lah," bisik hatinya. Namun tidak dia menyangka malam itu merupakan tanda hitam yang tercalit pada takdirnya. Ustaz Azmi yang kebetulan lalu di taman, menyalah anggap perbuatan mereka .
" Ustaz...bukan salah saya...kami tidak buat apa-apa.." rayu Huda teresak-esak menahan tangisan. Namun pada saat itu Ammar hanya tunduk tidak berkata walau sepatah untuk membela Huda dan dirinya. Seakan-akan mereka benar-benar merancang untuk melakukan perkara itu. " Ustaz, sumpah !! Demi Allah , saya tidak buat apa-apa..saya cuma " kata-katanya terhenti di situ. " Aku cuma??? ...mengambil hadiah dan berjumpa seorang ajnabi pada waktu malam di tempat yang sunyi??" ....Di situ , baru dia tersedar..Dia yang mengundang fitnah dan bukan salah takdir. Huda redha.
Ammar pergi meninggalkannya . Entah kemana. Meninggalkan palit duka di wajahnya. Huda menanggung malu seorang diri di situ. Segala sindiran daripada guru-guru ditelannya. Segala kutukan dan kejian daripada teman-teman diterimanya. Pada ketika itu, dia bagai ingin pergi jauh...Jauh seperti Ammar. " Ammar, sampai hati kau tinggalkan aku begini."Huda hanya mampu menerima segala kepahitan itu dengan Redha.
Sepanjang 2 tahun di SMA , Huda belajar bersungguh-sungguh untuk membuktikan bahawa dia juga mampu berjaya. Dia juga ingin berjaya agar guru-guru tidak terus-menerus kesal dengannya. Dia ingin memberikan kejayaan itu buat abah dan ummi agar arang dimuka mereka hilang dengan sendiri. Dia ingin berjaya agar duka di hatinya terubat sendiri . Dia ingin berjaya untuk menakluk semula 'hati' Allah agar hidupnya kembali berada dalam RAHMANNYA.
Firman Allah dalam surah Al-Isra' ayat 25,
" Tuhanmu lebih mengetahui apa yang ada di dalam hatimu. jika kamu orang yang baik , maka sungguh , Dia Maha Pengampun kepada orang yang bertaubat "
Kini , dia bergelar siswazah yang memegang ijazah lulusan Akademik Pengajian Islam di Universiti Malaya. Sehingga kini , Miftahul Huda tidak tahu di mana Ammar Amminuddin.
Ammar hanya memerhatikan tafsir merah jambu yang masih elok di sisi mejanya. "Huda, inilah hadiah yang ingin kuberikan padamu pada malam itu. Aku berniat untuk menamatkan perhubungan kita yang salah itu dengan pemberian ini. Tidakku sangka Allah telahpun merancang untuk memisahkan kita. Aku redha andai itu yang terbaik untuk kita. Huda, aku mengerti andai kau membenciku kerna aku meninggalkan dirimu sendiri menanggung malu. Andai aku mampu untuk menjadi telingamu waktu itu, agar kau tidak mendengar walau sepatahpun kata-kata mereka. Andai aku mampu untuk melindungi dirimu dari dikeji dan dihina oleh mereka. Maafkan aku, Huda. Aku tahu kamu muslimah yang tabah.Huda, aku pergi kerana Allah". Bagi Ammar, penyesalan tidak berguna kerna Dia yakin dengan Allah kerna Allah mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNYA.
Firman Allah dalam surah an nisa' ayat 19
  "....... kerana boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan kebaikan yang banyak padanya"
Dan benarlah takdir Allah itu Maha Hebat. Ammar merupakan teman sekuliah Haikal di Universiti Mansoura , Mesir. Ammar menceritakan segalanya kepada Haikal dan Haikal telah   memutuskan pertunangan dengan Miftahul Huda walaupun dilarang Ammar. Bagi Haikal mungkin dia adalah perantara bagi Huda dan Ammar dan dia tidak kecewa walau sedikit pun kerana dia yakin Allah akan takdirkan yang lebih baik untuknya.
Seusai istikharah, barulah Huda mampu untuk melelapkan mata. Dalam mimpinya, Ammar datang menghulurkan tafsir merah jambu dengan senyuman kepadanya. Wajah Ammar redup sekali dengan jubah putih yang dipakai. Mimpi itu datang berulang-ulang kali pada malam yang berikutnya. Sejak itu hati Huda seakan-akan dibuka untuk Ammar. Sememangnya benarlah bahawa kita hanya mampu merancang tetapi Allah adalah sebaik-baik perancang.
Alhamdulillah, Ammar Aminuddin dan Miftahul Huda dikurniakan dua cahaya mata. Aiman Hakim dan Nur Insyirah . Kini kebahagiaan milik mereka . Perpisahan kerana Allah itu lebih baik kerana pasti Allah akan meredhainya. 

No comments:

Post a Comment